Elliot Fernandez
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La ràpida adaptació del Paquet Telecom a Espanya

Aquells que ens van criticar per alarmistes després de l’aprovació al Parlament Europeu del Paquet Telecom potser no s’esperaven que el Govern Espanyol anés tan ràpid en introduir la nova normativa europea a la legislació espanyola. Tècnicament què és el Paquet Telecom? El Paquet Telecom forma part d’una directiva europea que afecta a les comunicacions electròniques. Què regula? Les xarxes i els serveis, l’accés, la interconnexió i l’autorització per prestar serveis a la xarxa i que modifiquen les Directives 2002/19/CE a 2002/21/CE. Analitzem punt per punt tot el que ha passat aquests darrers dies:

El periodista Juan Varela va escriure l’1 de desembre una dura crítica contra Cultura:

El Ministerio de Cultura se convierte en la pesadilla orwelliana. El Ministerio de la Verdad, encargado de regir sobre lo que debe saberse y cómo, y el de la Abundancia, atento a no dejar gozar a los ciudadanos de la riqueza para que siempre echen de menos la benefactora y patriarcal protección del Estado y los poderes. La presión de la industria cultural y del entretenimiento, con los músicos reclamando una ley gremial, los medios en busca de rentabilizar sus contenidos a toda costa por la crisis y la falta de alternativas de negocio, conducen a malas decisiones.

Y además serán inútiles para todos aquellos que de verdad quieren apropiarse de lo ajeno, porque existen muchas formas de enmascarar y burlar la vigilancia de las direcciones de los usuarios y de los contenidos compartidos. Hasta ahora servían sobre todo para burlar a dictaduras y opresores, ahora se comenzarán a usar también para defender libertades fundamentales.

Hasta ahora así lo entendía la legislación española al no considerar delito el P2P y perseguir sólo a quienes se lucraban con material ajeno. Cultura se dedicará a vigilar a todos bajo la lupa de una comisión donde el peso de los lobbies de la propiedad intelectual y de quienes defienden negocios forzados a cambiar. La ley de economía sostenible no aclara qué enlaces y qué contenidos se perseguirán, ni tampoco alude al derecho de cita, pero impone arbitrajes y contratos donde ahora sólo hay enlaces y rutas que permiten a los internautas encontrar información, datos y contenidos.

Més reaccions: des d’Hispalinux asseguren que “la redacción es simétrica a la del Paquete Telecom además la palabra “procedimiento”, normalmente vinculada con la actividad judicial, se usa de forma torticera para referirse a un procedimiento pseudoadministrativo, regido por personal no funcionario y que configura, de entre las formas posibles la más dura para nuestro sistema constitucional. La reacción de la Red puede cambiar gobiernos pero no cambiar el Paquete Telecom, eso lo saben muy bien algunos ¿verdad?”.

Fins a França arribà l’eco de la cibersedició. La Quadrature du Net publicava el mateix 4 de desembre una nota on explicava que

Le gouvernement espagnol vient d’annoncer un nouveau projet de loi qui donnerait à une autorité administrative – la Commission pour la Propriété Intellectuelle – le pouvoir d’ordonner la déconnexion ou le blocage de sites qui ‘permettent ou facilitent’ les infractions au droit d’auteur. Point encore plus dangereux pour les libertés individuelles et pour la liberté d’expression, la Commission pourrait être autorisée à déterminer elle-même si une intervention judiciaire est nécessaire.

La Quadrature du Net soutient les citoyens espagnols et les incite à utiliser tous les moyens d’action et d’expression pour contrer cette législation qui pourrait dangereusement menacer leurs libertés fondamentales.

Poca broma amb el Paquet Telecom i les seves derivacions espanyoles. Perquè ens fem una idea de la seva importància, em remeto a una nota d’Hispalinux:

Hace unos días se convirtió en norma uno de los procesos normativos más ambiciosos de la historia de Europa: la regulación unificadora del mercado de telecomunicaciones europeo. Hay obviedades que son necesarias: una es que las telecomunicaciones son un aspecto fundamental de las relaciones privadas y públicas en 27 Estados de la Unión y de más de 500 millones de ciudadanos. La segunda es que las democracias en Estados de millones de ciudadanos no son viables sin una garantía de las telecomunicaciones y del acceso e intercambio libre de información. El paquete telecom tiene al menos la misma trascendencia que una pequeña constitución europea y fue una de las primeras regulaciones bajo la presidencia de un Persidente no elegido por sufragio directo.

Con el pretexto de proteger unos derechos de propiedad, en concreto de propiedad intelectual las instituciones europeas se plantearon restringir derechos fundamentales relativos a la privacidad, confidencialidad y garantías judiciales de las comunicaciones. El resultado final del paquete Telecom, por debilidad y mala información del Parlamento Europeo no fue bueno en ese aspecto y supuso una involución clara en el nivel de protección existente en muchos estados Europeos.

Per últim recomano la lectura de l’anàlisi que en feia de tot plegat el periodista Joan Carreras, Janquim, al 3cat24.cat. Es fa ressò d’uns certs dubtes al voltant del manifest i el seu enfoc. Jo també tinc dubtes.

Els promotors del manifest insinuen als creadors com han d’actuar. I això ha generat dubtes suficients. A la pregunta extrema sobre si a internet hi ha llibertat es dóna la resposta que sí, la mateixa que a fora. La llibertat d’expressió, per exemple, està limitada per la injúria i la calúmnia, tal com passa fora d’internet. Perquè internet no és un món a part sinó una part del món. Però entre els promotors del manifest hi ha un grup que sosté amb legitimitat posicions ultraliberals que no estan només contra la regulació de la xarxa sinó contra la idea que l’Estat reguli res. Des d’aquesta actitud antiestatalista, s’ha passat d’una discussió sobre qui té potestat per tallar l’accés (un jutge o una comissió governamental) a un debat sobre si la xarxa és independent del món i les normes que regeixen la vida de tothom.

Aquesta setmana ha estat molt intensa a la xarxa. Del que ha passat després de la publicació del manifest i la promesa per part del Govern de que no es tancaria cap web, en sóc molt escèptic. Sincerament no em crec al President del Govern. La línia marcada per la normativa europea és molt clara i els Estats membres tenen l’obligació d’adaptar les seves lleis a la nova directiva europea. I són molts els interessats en que sigui així… Haurem de mantenir-nos en alerta. No s’ha produït cap victòria. La lluita no ha acabat.

http://www.escolar.net/MT/archives/2009/12/el-gobierno-rectifica-a-sinde.html
L'autor: Elliot Fernandez