Elliot Fernández

Addictes al correu electrònic

Publicat el: 12/09/2008 | Actualitzat el:

Aquests dies els mitjans especialitzats en tecnologia han publicat diversos articles sobre l’addictiu que pot arribar a ser el correu electrònic. La revista PC Word publicà el 10 de setembre un article titulat “E-Mail Addiction: Five Signs You Need Help” (Addició al correu electrònic: cinc senyals de que necessites ajuda“). Quan és l’última vegada que has obert el correu?, es pregunta la revista. Els nord-americans l’obren cada 15 minuts i el temps s’escurça si tens una PDA. L’article parla sobre l’addicció que pot arribar a crear la dependència que, m’incloc, molts internautes tenim cap al correu electrònic. Malgrat tot, detectar l’addició i corregir aquests hàbits no és massa difícil. En primer lloc s’han de reconèixer els signes:

  1. Si comproves el teu e-mail més d’una vegada per hora.
  2. Si esperes impacient que els correus arribin a la bústia d’entrada.
  3. Si sents la necessitat de respondre els missatges de forma instantània o en pocs minuts des de la seva arribada.
  4. Si interrumpeixes les teves activitats del món “real” per fer front als e-mails.
  5. Si l’email d’alguna forma ha interferit en la teva vida regular, ja sigui en la pèrdua del son, en problemes de relació, estrès o qualsevol altre efecte notable.

PC World dóna una sèrie de consells per frenar la nostra esclavitud enfront el correu electrònic:

  1. Recorda, no hi ha res semblant a un e-mail d’emergència. Cap e-mail s’autodestrueix si no el llegeixes ràpidament. Si és alguna cosa realment urgent, el remitent et trucarà o farà tot el possible per fer-te arribar el missatge.
  2. Dóna’t un “toc de queda“. Decideix quan de temps dedicaràs a obrir, llegir i contestar els e-mails i assegura’t de complir-ho (per exemple, al arribar de la feina, a les 6, dóna’t mitja hora per aquesta tasca).
  3. Programa el temps. Estableix determinats moments durant els quals podràs enviar i rebre els correus. Poden ser 10 minuts al matí, 10 minuts durant el dinar i uns altres 10 minuts a mitja tarda.
  4. Dia sense e-mail. Marca’t algun dia a la setmana per desconnectar del teu correu. Serà la teva millor cura. Una vegada a la setmana el canvi de rutina pot ajudar-te a mantenir les coses en perspectiva, tan psicològicament com biològicament.
  5. Pren-t’he unes vacances. Una vegada estiguis llest per posar les coses realment al seu lloc, estigues una setmana sencera fora del món virtual.

La periodista Suw Charman-Anderson va escriure el 9 de setembre un article que titulava “Email becomes a dangerous distraction” (El correu electrònic ha esdevingut una perillosa distracció) al diari britànic The Guardian. Suw explica que un estudi recent ha demostrat que perdem 64 segons cada vegada que interrompem la nostra feina per llegir el correu electrònic. L’estudi ha calculat que aquelles persones que llegeixen el correu electrònic cada 5 minuts arriben a perdre vuit hores i mitja a la setmana. L’article, força extens, ens dóna també una sèrie de consells:

  • Desactiva els missatges d’alerta que el programa de correu realitza cada vegada que arriba un correu nou. Tot el que aparegui a la pantalla, s’encengui o faci un soroll tipus “ding!” ens farà perdre la concentració i ens portarà a llegir l’e-mail.
  • Configura el teu programa de correu electrònic perquè només ens mostri el títol i les primeres línies de l’email, així podrem decidir si és el suficientment important com per obrir-lo i llegir-lo per complert.
  • Utilitza altres eines. Twitter i la missatgeria instantània són millors per demanar breus preguntes a grups elegits. Les Wikis són millors per col·laborar en documents. Els blogs són millors per a la publicació d’informació i mantenir conversacions informals.
  • Envia un menor número de correus electrònics. Necessites fer clic a “respondre a tots”?
  • Programa el teu correu electrònic. Dedica un temps cada dia per fer front a la safata d’entrada i passa-la per alt la resta del dia. La majoria de persones obren el correu a primera hora del matí a la tarda.

Conclusió personal
Després de llegir aquests dos articles m’he preocupat una mica. Pel que sembla estic dins del grup d’addictes al correu electrònic. I tinc altres addiccions tecnològiques: llegir les actualitzacions als meus feeds (blogs, notícies….), escriure en aquest blog, llegir altres blogs…. La possibilitat d’estar connectats de forma permanent a Internet ens ha portat a tot això. Per sort jo encara em resisteixo a portar una PDA a sobre o qualsevol aparell amb el que poder tenir connexió a Internet en qualsevol lloc (un portàtil per exemple).

Aplicaré aquests consells des d’ara mateix. La primera cosa que faré és desconnectar els avisos en pantalla del meu lector de RSS. El correu electrònic l’obriré molt menys (a més realment la major part de les meves comunicacions venen per altres canals) i em marcaré uns horaris. L’inici de les classes a la universitat, a finals de mes, farà la resta. A partir d’aleshores el temps que podré dedicar a connectar-me a Internet disminuirà força.

Autor: Elliot Fernandez
Creative Commons

Tots els continguts es publiquen sota llicència Creative Commons. Sou lliure de: compartir i adaptar el material en qualsevol mitjà i format, distribuir i comunicar públicament l'obra i fer-ne obres derivades sempre i quan no se'n faci un ús comercial.

Web realizada per HispanTIC