Elliot Fernandez
*Avís de cookies: utilitzem cookies de tercers per millorar la gestió d'aquest web.

Retorn al 1995?

Què passaria si vint anys després tornéssim a repetir un model d’Internet que es va demostrar erroni? A mitjans de la dècada dels anys 90 Internet arribava a les llars de milers de ciutadans nord-americans gràcies a les connexions dial-up del gegant informàtic AOL (per cert encara hi ha 2 milions d’americans que utilitzen aquestes antigues connexions a 56 Kbit/s).

Mentre les connexions a Internet creixien gràcies a la infraestructura d’AOL aquesta empresa amb seu a Nova York pensà que havia d’aprofitar el seu gran poder: els nord-americans utilitzaven les seves xarxes per navegar per Internet, la marca AOL tenia un gran prestigi i el seu portal web era la primera pàgina web que veien els seus milers d’usuaris. Per tant, era un magnífic aparador publicitari per a les empreses. Així va ser com AOL es convertí en un gegant en el sector publicitari a Internet.

No hi havia empresa que no tingués la seva publicitat a AOL. Era un èxit segur. Així durant la segona meitat de la dècada dels anys 90 Internet va créixer al voltant d’AOL, perquè l’audiència estava allà. Semblava lògic. Totes les empreses invertien una ingent quantitat de diners en crear aplicacions webs dins de la xarxa d’AOL.

Però un dia AOL va ser comprada per una companyia de telefonia mòbil i els nous mànagers van canviar d’estratègia. Tot el sistema creat al voltant d’AOL va desaparèixer deixant fora de lloc a milers d’empreses que havien confiat cegament en els sistemes d’AOL.

AOL

Era un bon exemple d’una Internet centralitzada, en mans d’una sola empresa, AOL, que un bon dia decidí “tancar” l’aixeta. No hi havia pla B.

Tornem a la pregunta que obria aquest post: Què passaria si vint anys després tornéssim a repetir un model d’Internet que es va demostrar erroni? 

Això és el que es pregunta Christopher Balfe al blog @utonomous dins Medium. Balfe assegura que vint anys després allò que passà amb AOL s’està repetint amb Facebook. La xarxa social de Zuckerberg és la millor eina per connectar el nostre negoci amb l’audiència. És inútil negar-ho. Aconsella estudiar el seu algoritme, utilitzar els seus productes, en definitiva, treure’n profit.

Però avisa: tingués un ull posat en el futur! Si tens un negoci hauries de pensar en un PLA B per si un dia Facebook tanca la parada. I mentrestant, utilitza Facebook, però cuida la teva presència a la xarxa també fora de Facebook.

L'autor: Elliot Fernandez