Elliot Fernandez
*Avís de cookies: utilitzem cookies de tercers per millorar la gestió d'aquest web.

Sobre el tercer sector de l’audiovisual

Recupero uns apunts que vaig fer al meu anterior blog en relació al periodisme participatiu i als mitjans comunitaris (ràdio, tv o internet). Aquesta entrada em serveix per reflexionar sobre com s’han d’organitzar aquest tipus de mitjans, mitjans no controlats per poders econòmics ni polítics, sinó per la pròpia ciutadania organitzada a través de moviments socials. Per mitjans comunitaris entenem qualsevol que es trobi fori dels circuits comercials o públics i que la seva finalitat sigui donar un espai de comunicació lliure i participatiu a aquella comunitat de persones que no tindria accés als mitjans tradicionals. Aquests mitjans comunitaris no són professionals, sinó que el que busquen és crear formes de comunicació col·lectives, comunitàries, on la ciutadania no sigui només audiència o consumidors passius, sinó que pugui intervenir en la propietat, la gestió i la creació de mitjans propis. Sovint es parla d’ells com el “Tercer sector de l’audiovisual”.

Quins principis haurien de defensar aquests mitjans:

– evitar espais tancats reservats a col·lectius fixos; afavorir la relació entre col·lectius
– combinar la participació amb la qualitat dels continguts i d’estil
– buscar una comunicació popular que no sigui només per a militants
– adaptar la programació als interessos o esdeveniments del moment
– facilitar la participació en la presa de decisions
– socialitzar el coneixement: tant el coneixement sobre els mitjans, com sobre altres qüestions
– facilitar la connexió de la gent amb col·lectius
– donar a conèixer informació que no surt en altres mitjans
– criticar i subvertir els models de comunicació dominants
– trencar la divisió o especialització emissor-receptor
– connectar la informació a l’acció, als sentiments i a la realitat dels que escolten
– contribuir a millorar la capacitat de fer dels col·lectius socials, “empoderar” els col·lectius

(Extret de l’Assemblea per la Comunicació Social ACS)

L'autor: Elliot Fernandez

Enllaç permanent: https://elliot.cat/tercer-sector-audiovisual/